بررسي تذهيب و مکتبها و ابزار و پيشينه آن و مروري بر واژگان تذهيب

بررسي تذهيب و مکتبها و ابزار و پيشينه آن و مروري بر واژگان تذهيب
بررسي تذهيب و مکتبها و ابزار و پيشينه آن و مروري بر واژگان تذهيب|30012308|zt





تعريف تذهيب



در فرهنگهاي فارسي تعريف دقيقي از تذهيب وجود ندارد ؛ تعريفي که ما را به اصل و منشاء اين هنر رهنمون باشد. در برخي از کتابهاي قديمي و اغلب تذکره ها فقط نامي از نقاشان و مذهبان آمده است که اين ، براي دريافت معناي تذهيب کافي نيست. در لغتنامه ها ، تذهيب را زرگرفتن و طلا کاري دانسته اند ، اما اين ، هم تمام معناي تذهيب نيست. در دايرة المعارفهاي فارسي نيز تعريفهايي از تذهيب آمده است که به شيوه هاي تذهيب ، در يک دوره ي خاص از تاريخ ، تعلق دارد.



به هر حال تذهيب را مي توان مجموعه اي از نقشهاي بديع و زيبا دانست که نقاشان و مذهبان براي هرچه زيباتر کردن کتابهاي مذهبي ، علمي ، فرهنگي ، تاريخي ، ديوان اشعار ، جُـنگهاي هنري و قطعه هاي زيباي خط به کار مي برند. استادان تذهيب اين مجموعه هاي زيبا را در جاي جاي کتابها به کار مي گيرند تا صفحه هاي زرين ادبيات جاودان و متون مذهبي سرزمين خود را زيبايي ديداري ببخشند. بدين ترتيب است که کناره ها و اطراف صفحه ها ، با طرحهايي از شاخه ها و بندهاي اسليمي ، ساقه ، گلها و برگهاي ختايي ، شاخه هاي اسليمي و گلهاي ختايي و يا بندهاي اسليمي و ختايي و ... مزين مي شوند.





مکتبهاي تذهيب



تذهيب ، همچون نقاشي ، داراي مکتبها و دوره هاي خاصي است ؛ چنانکه مي توان از مکاتب سلجوقي ، بخارا ، تيموري ، صفوي و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. براي مثال ، در مکتب تيموري ، شعبه هاي شيراز ، تبريز ، خراسان و ... را مي توان تميز داد و در واقع ، تفاوت در رنگها ، روش قرار گرفتن نقشها در يک صفحه تذهيب و تنظيم نقشها در مکتبهاي مختلف ، عامل اين تفاوت است. براي نمونه ، تذهيب در مکتب بخارا به آساني از تذهيب در ديگر مکتبها بازشناخته مي شود. چون ، در مکتب بخارا از رنگهاي زنگار ، شنگرف ، سورنج و سياه استفاده مي شده است ؛ در صورتي که در مکتبهاي ديگر ، رنگها به اين ترتيب کاربرد نداشته است.



مي توان گفت تذهيبهاي دوره هاي مختلف ، بيان کننده حالات و روحيات آن دوره ها هستند: تذهيب سده چهارم ه.ق ساده و بي پيرايه ، سده هاي پنجم و ششم ه.ق متين و منسجم ، سده هشتم ه.ق پرشکوه و نيرومند و سده هاي نهم و دهم ه.ق ظريف و تجملي هستند.



بررسي آثار تذهيب شده دردوره هاي گذشته ، بر تاثير فراوان هنر تذهيب ايران در ديگر کشورها – هند ، ترکيه عثماني و کشورهاي عربي حکايت دارد. هنرمنداني که در اوايل دوره ي صفوي از ايران به هند مهاجرت کردند ، بنيانگذار مکتب نقاشي ايران و هند شدند و آثاري بزرگ از خود بر جا گذاردند. آثار به جا مانده از مکتب مغولي هند که در نوع خود بي مانند است ، بر اين واقعيت حکايت دارد که اين مکتب تداوم مکتب نقاشي ايران و هند است.



مطالب دیگر:
🔗پاورپوینت فصل پانزدهم کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج، ترجمه مهدی زارع🔗پاورپوینت فصل شانزدهم کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج، ترجمه مهدی زارع🔗پاورپوینت فصل هفدهم کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج، ترجمه مهدی زارع🔗پاورپوینت فصل هجدهم کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج، ترجمه مهدی زارع🔗پاورپوینت فصل نوزدهم کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج، ترجمه مهدی زارع🔗پاورپوینت خلاصه ای بر جلد اول کتاب تئوری های سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی🔗تحقیق میرزا فتحعلی آخوندزاده و لائیسیته🔗تحقیق استقراء ناقص و چگونگي تعميم آن🔗جزوه آموزشی طریقه دست یابی و کار با داده ها در ASP.NET🔗تحقیق سفالگری به روش قالب گیری🔗تحقیق طراحی خانه های مسکونی🔗جزوه آموزشی ویندوز 10🔗قانون نوسازی و عمران شهری🔗تحقیق کارگاه تهویه مطبوع🔗گزارش کارآموزی رشته مهندسی عمران🔗تحقیق امام خميني (ره)🔗تحقیق کاشی کاری🔗تحقیق پایپینگ🔗تحقیق ماشین آلات راهسازی و ساختمانی🔗تحقیق مجتمع صنعتی سیمان آبیک🔗تحقیق مجتمع فرهنگی- تفریحی- ورزشی شهر بابل🔗تحقیق مراحل ساخت تونل های بزرگ🔗تحقیق تخريب و ساخت يك ساختمان چهار طبقه🔗تحقیق مراحل طراحی و ساخت ساختمان🔗تحقیق مشخصات بصری فرم